Science Based Targets initiative (SBTi)
Pac är en del av OptiGroup. Det är en ledande europeisk distributionskoncern som erbjuder skräddarsydda försörjningslösningar till B2B-kunder. 🌱 Gruppens klimatmål har under 2025 validerats och godkänts av Science Based Targets-initiativet (SBTi), vilket bekräftar att koncernens ambitioner överensstämmer med Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C.
SBTi är ett globalt initiativ som hjälper företag att sätta klimatmål som ligger i linje med vad vetenskapen kräver för att begränsa den globala uppvärmningen. Det erbjuder standarder, verktyg och en valideringsprocess som granskar och godkänner företags utsläppsmål. På så sätt säkerställer SBTi att klimatåtaganden är trovärdiga, mätbara och anpassade till målet om nettonoll senast 2050.
De godkända målen för OptiGroup inkluderar:
- Kortsiktiga mål för scope 1 och 2.
- Ett långsiktigt nettonollmål för scope 1, 2 och 3.
Som en del av åtagande lovar OptiGroup att:
- Minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet med 54,6% till 2033, jämfört med 2023 års nivåer.
- Säkerställa att 81% av leverantörerna, baserat på utsläpp från inköpta varor och tjänster, har vetenskapligt baserade mål enligt SBTi till 2030.
- Minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 1, 2 och 3 med 90% till 2050 från basåret 2023.
OptiGroup fortsätter att driva hållbarhet med fokus på konkreta åtgärder och samarbete genom hela värdekedjan. Detta arbete inkluderar naturligvis hela koncernen, som Pac är en del av.
Vad är Scope 1–3?
Scope 1, 2 och 3 är ett system för att kategorisera ett företags växthusgasutsläpp enligt GHG Protocol, som hjälper till att kvantifiera och rapportera utsläppens påverkan.
- Scope 1 är direkta utsläpp från källor som företaget äger eller kontrollerar (till exempel egna fordon och fastigheter).
- Scope 2 är indirekta utsläpp från köpt energi som el, värme, kyla och ånga.
- Scope 3 är alla andra indirekta utsläpp i företagets värdekedja, uppströms och nedströms, såsom inköpta varor och tjänster, resor och användning av produkter.




















